A korai szakasz |
Amuro nem igazán akart előadó lenni már kisebb korában sem. Ehelyett szívesen lett volna stewardess. Mégis, 12 évesen Masayuki Makino egyik barátja kapcsán -akinek volt egy művészeti iskolája- felfigyeltek tehetségére. Amuro egyből az Okinawai Művészeti Iskolába került, és 2 évre rá már Makino helyet szorított neki egy igen kezdetleges lánycsapatban, a Super Monkey's-ban öt másik lánnyal együtt. 1992-ben debütáltak a Toshiba-EMI kiadópárosnál. Egy évvel késöbb, a csapat átkerült Tokyo-ba, amit Namie anyja igencsak ellenzett.
|
Super Monkey's |
A Super Monkey's nem volt az a befutó-típusú banda, jöttek-mentek a tagok. Meg is lett vátoztatva a nevük Namie Amuro with Super Monkeys-ra 1994-ben, hogy ezzel is kiemeljék Namie Amuro kulcsszerepét akkortájt. Ezen tevékenységek mellett, Namie kisebb tv-filmekben is szerepelt. A csapat még egy utolsó nekifutással, ki tudja, hányadik felállásban, de megjelenteti kislemezét 1995-ben, "Try Me ~Watashi wo Shinjite~" címen Max Matsuura producerkedésével. Ez volt az első (és egyben utolsó) top10-es daluk. A többi tag ezentúl már csak háttértáncos Namie Amuro mögött, de saját csapatot is alapítanak MAX néven az Avex-nél. A fiatal énekesnő még két maxit készít a Toshiba-EMI alatt, majd utána átigazol az Avex Trax-hez 1995 októberében.
Még ebben a hónapban kijött a debütáló Avex-kislemeze, a "Body Feels Exit". A kislemez nagyon sikeresnek bizonyult, nemhiába álltak mögötte olyan nagy nevek, akik késöbb egy bizonyos Ayumi Hamasaki karrierjét kezdik el egyengetni...
"Chase the Chance" volt a második kislemeze, és egyben az utolsó is, amit a "csapatával" adott elő, de ez lett az első milliós eladásokat produkáló kislemez is.
'95 és '96 között csak úgy jöttek egymás után a nagyobbnál nagyobb slágerek és kislemezek: "Chase the Chance," "Don't wanna cry," és a "You're My Sunshine". Négy igyencsak sikeres kislemez után itt volt az ideje egy még sikeresebb albumnak, a "Sweet 19 Blues"-nak (1996) több, mint 3,000,000 eladott CD-vel. Nehéz elhinni, de zenei sikerei átfolytak a japán divat-kultúrába is. A kisé sápadt bőre, copfos haja, miniszoknyái, és csizmái egy egész generációra kihatottak, akiket a média csak "Amuraa"-nak hív. (Megjegyzendő, hogy innen indult el az egyik sztereotíp japán kinézet, a Ganguro is, gondoljunk csak a miniszoknyás diáklányokra...)
1996-ban megnyeri a Japán Grammy-díjat, a legfiatalabb énekesnő, aki ilyen díjat birtokolhat.
Az 1997-es év egy új kislemezzel indul, címe "Can You Celebrate?" Februárban jelent meg, és csak az első héten 800,000 (!) darab talál gazdára. 2005-ben hivatalossá vált hír, hogy ez a legtöbbet eladott kislemez japán előadótól 1996 és 2005 között. (!!) 2008-ig nem kevesebb, mint 2,296,200 eladott példánnyal. Újabb kislemez után "How to be a girl" újabb album, "Concentration 20" , megindult a nyári turné.
|
Mérföldkő |
Életének egyik legnehezebb korszaka következett anyja elvesztése végett, ami szörnyűbb, hogy a támadó éppen a saját rokona volt. Egy héttel késöbb az aktuális kislemez megjelent, a listán a második helyen, ezzel a nonstop első-helyezés sorozat is megtört. Namie Amuro vissza akart vonulni... ezúttal végleg. Akkor azonban valami történt: rajongói levelek tízezrei(!) érkeztek hozzá, részvétet és buzdítást tolmácsolva az énekesnőnek, akit nagyon meglepett, hogy ennyien szeretik őt, és bíztatják. A harmadik visszatérésre nem kellett sokat várni, a "Toi et Moi" kislemez után már jött is a "Something 'bout the Kiss." Nagyon sok munka árán, de elkészült az újabb album is, a "Genius 2000" (2000), pozitív kritikák egész sorát kapta az album.
2000 Júliusában jött a "Never End" maxi, majd év végén a "Break the Rules" Decemberben. Az album nem hozta a várt szintet, csupán 334,520 CD eladva, egy nagy visszalépés az előző albumokhoz képest. Próbálták az eladást növelni a "Think of Me / No More Tears" kislemezzel 2001 Januárjában, de nem volt nagy visszhangja.
Augusztusban kijött a "Say the Word" maxi. Először vett rész Namie az írásban és a rendezésben. Nem hivatalosan, de ez vetett véget kapcsolatának Tetsuya Komuro és közte.
2002-ben, Namie teljesen belekerül a japán R'n'B zenei irányzatba.
2003-ban jött ki a "Shine more" kislemez, egy igazi amerikás-feelinggel. Az utána lévő dalok "Put 'Em Up" és "So Crazy" már igazi amerikai producerek Dallas Austin és Full Force munkáit dicsérik. Három év után végre egy újabb Namie Amuro albumot hallgathatnak a rajongók, kijött az igencsak nyugati hangzású "STYLE".
Turné turnét követ, Ázsiai állomásokkal is, majd a semmiből megjelent az "ALL FOR YOU." A lemez igaz csak a hatodik, de a duplája fogyott belőle, mint a legutolsó kislemeznek. Augusztusban megjelent a szintén amerikai R'n'B-hangzású single, a "GIRL TALK" és a "the SPEED STAR", a siker váratlan: három napig első helyezést tudhatnak a dalok magukénak. Öt éven belül erre nem volt péda, hogy megint első legyen valamelyik kislemezével. A maxi megtette, amit elvártak tőle: visszarepítette Namie Amuro-t a csúcsra.
|
A rózsaszín párduc |
Egyik nyilvános fellépése előtt exkluzív reklám tűnt fel, alatta egy ismeretlen dallal. Ez volt a "Queen of Hip-Pop" , amit sokan az új kislemeznek hittek, de Áprilisban megjelent a "WANT ME, WANT ME" , ami a második helyig meg sem állt a listán, valamint a kritikusok imádták, sőt Namie Amuro másodszorra is megmutatta: három éve nem volt ennyire sikeres kislemez, mint ez.
Nyáron az MTV VIDEO MUSIC AWARDS JAPAN-on sorra kapta a díjakat. Újabb tény: az egyetlen olyan előadó, aki 4 éven keresztül mindig hazavitt valami díjat az MTV VMA-ról: "Inspiration Award Japan" 2002-ban, Best Collaboration 2003-ban, "Best R&B Video" 2004-ben, és 2005-ben a "Most Impressive Asian Artist". Ezek között még egy új, sorban a hatodik album bejelentésére is maradt ideje: a "Queen of Hip-Pop" lassacskán formát öltött...
Az MGM Studios-szal való megegyezés értelmében, Namie Amuro megkapta a Rózsaszín Párducot (és annak szerzői jogának ideiglenes felhasználását), mint az albumának a kabalafiguráját. Sőt, csak az album kedvéért egy lány párducot is rajzoltattak a készítők neki. Arról is szóltak pletykák, hogy az egész egy jól megtervezett marketing-terv, ami az akkortájt Japánban bemutatandó amerikai film, a "Rózsaszín Párduc" népszerűségét hivatott volna növelni. Ezt cáfolták mindkét oldalról. Az album a második helyen kezdett. Öt éven belül a legjobban fogyó albuma lett a "Queen of Hip-Pop", még az előző hármat is lesöpörte.
Dupla a-oldalas-kislemez lát napvilágot, "White Light / Violet Sauce" néven, 2005 November 16-án.
Egy rajongóknak szánt kis karácsonyi ajándékként fogható fel a "FILMOGRAPHY 2001-2005" c. DVD, amin csak videóklippek vannak. 2006 Márciusi tények: Több, mint 15,423,000 értékesített lemez, Namie Amuro minden idők második legtöbb kislemezt eladott Japán énekesnője (az első -ki lenne más?- Ayumi Hamasaki...)
|
A közelmúlt |
2006 nyarát sem ússza meg egy újabb MTV VMA jelölés nélkül: tarol a "WoWa" videóklipp a japán közönségnél. Májusban dupla kislemez-bomba, "Can't Sleep, Can't Eat, I'm Sick / Ningyo".
"Baby Don't Cry" - tanácsolja az új kislemez, 2007-ből. Harmadik helyezés, újabb ötéves rekordját dönti meg az énekesnő. Sőt, a "Say the Word" óta ez lett a letöbbet eladott maxija. A 32. kislemez, "Funky Town", egy Lipton Tea reklám dala. Szintén egy amerikai stílus -és dallamvilággal megáldott kis nóta.
Újabb albuma, a "PLAY", 2007 Július 27-én jelent meg. A 12 dalból igaz csak 4 az új, de előrevetíti Namie Amuro új zenei stílusát. Utoljára 2000-ben volt ennyire sikeres albuma, a "GENIUS 2000". A "PLAY"-ben, 7 év óta, egy újabb no#1 albumot köszönthetünk.
|
Vidal Sassoon |
2008, az év, amikor Namie végleg a sikerhez tér vissza. A "New Look", "Rock Steady", és a "What A Feeling" egy igen impozáns kislemezen találhatóak meg, ez a híres "60s70s80s", ami egy japán hajápolási termékcsalád reklámjai alatt mentek. A kislemez tuti befutó lett: a 2004-es hit single, a 'Girl Talk / the SPEED STAR' óta kislemez még ennyire nem volt sikeres. Második helyről az elsőre ugrott egy hét alatt, hétvégén már 114,000 darab talált gazdára, ilyen pedig már a 2000-res "Never End" óta nem fordult elő. Egy teljes hétig volt még első folyamatosan a maxi, ezzel pedig egy újabb rekord: 9 éve (!) nem volt még ennyire jól fogyó cd-je, mint akkor az "I Have Never Seen". Összességében eddig a "60s70s80s" kislemezből 291,945 db lett eladva...
2008. Július 30-án Namie Amuro kiadta 'BEST FICTION' című best-of albumát. Ezen a 2002-es "Wishing on the Same Star"-tól kezdve a 2008-as kislemezig "60s70s80s" megtalálhatóak dalai, 2 kiadatlan dallal (Do Me More, Sexy Girl) karöltve. Egy hét alatt 681,000 darabot adtak el az albumból, ami példátlan siker abban a hónapban. Három héten belül egymillió példány talált gazdára, ezzel Namie Amuro vált az egyetlen japán énekessé, akinek a tízes, huszas és harmincas évében is volt legalább egy egymilliós eladása. Az album végül 6 héten keresztül volt folyamatos no.1. az albumeladási listán, erre a japán lemezeladások történelmében 14 éve nem volt példa!
|
Teljes stílusváltás az évtized végén |
2009 a nagy változások korszaka. A Best Fiction turné sikere után Namie egy teljesen új stílussal jelent meg, amelyet a Past<Future albumon hallható számok hangzása igazol. Az ehhez kapcsolódó 2010-es turné is hasonlóan jól sikerült a rekordnak számító 80 koncerttel. Ezen a turnén fordult először elő, hogy le kellett mondani a fellépést betegség miatt. Sorra érkeznek a reklámfelkérések. A Coca-Cola három reklámját is leforgatták már és a talán a Vidal Sassoon-nak is lesznek folytatásai. Vadonatúj "Break it/Get myself back' kislemeze pedig ismét óriási siker.
|
2011 - "a nagy collaboration album" |
Ez év márciusában, jelenik meg a "Checkmate!" c. vadonatúj album, melynek különlegessége, hogy Namie első olyan lemeze, amin kizárólag másokkal készített dalok hallhatóak. Többek között szerepel rajta: AI, Double, Anna Tsuchya, After school, Verbal, M-flo, Jhett, Zeebra, Ravex, Kawabata Kaname, Yamashita Tomohisa...
Az új lemezhez persze új klipek is tartoznak, az újak: "Make it happen", "Wonder woman", "Unusual", "#1".. A Wonder woman különlegessége, hogy az újabb Coca-Cola reklámhoz készült, amelyhez már 3D-s technológiát alkalmaztak. A nagy japán földrengés miatt el kellett halasztani Namie turnéjának kezdetét június végére, így egészen karácsonyig eltart majd a "Live Style Tour 2011".
A Kose céggel ismét közös kampány jött létre, melyekhez új dal is készült: Naked. Az új tripla A-oldalú kislemezt júliusban dobták piacra, rajta három vadiúj dal: "Naked", "Fight together" és "Tempest". Július végén útjára indult a 20. zenei évfordulóját ünnepli "Live Style 2011 Tour" is, melyen főleg az új album dalai hallhatóak. Ez az év azonban még egy kislemezt tartogatott a "Sit!Stay!Wait! Down/ Love Story-t, amely egy dorama betétdalait tartalmazta. Egy merész borító ötlettel, Namie egy hatalmas kutyával pózolt. Az év végére pedig a fa alá rakhatjuk az idei turné DVD és Blu-Ray változatát!
|
Új év és 20. évforduló |
Váratlanul Namie meglep minket egy kislemezzel márciusban, mely a Go Round/YEAH-OH címet viseli és két új klip is jár hozzá. Nagy sikernek ígérkezik és hamarosan bejelentik, hogy nyáron új albumot is piacra dobnak. Ráadásul szeptemberben Okinawán egy estés 20. évfordulós koncertet ad a rajongóknak, melyre a jegyek szinte azonnal elfogynak! |
|
|
|
|
|